logo

Blog Brokera Ubezpieczeniowego

Jeśli chcecie poruszyć jakiś temat ubezpieczeniowy napiszcie do nas!

Propozycje przesyłajcie na adres: – blog@wtb.com.pl

Przedsiębiorcy prowadzący działalność transportową i spedycyjną na dużą skalę, powinni rozważyć wykupienie tzw. nadwyżkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Dlaczego, co ono oferuje i ile kosztuje? O tym dowiecie się w poniższym artykule.

Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, nałożony ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Przedsiębiorcy prowadzący działalność transportową i spedycyjną na dużą skalę, powinni jednak rozważyć wykupienie tzw. nadwyżkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Dlaczego, co ono oferuje i ile kosztuje? O tym dowiecie się w poniższym artykule.

Dlaczego warto posiadać polisę Nadwyżkowego OC?

Zacznijmy od tego, że każdy posiadacz pojazdu mechanicznego ponosi odpowiedzialność cywilną za szkodę lub szkody w mieniu, powstałe w wyniku udziału jego pojazdu w ruchu drogowym. Obowiązkowe ubezpieczenie OC chroni jednak ubezpieczającego jedynie do wysokości sumy gwarancyjnej ustawowo określonej. W wielu wypadkach wystarczy ona na pokrycie szkód powstałych na skutek ruchu pojazdu, zdarzają się jednak sytuacje, gdy mamy do czynienia z dużymi szkodami komunikacyjnymi. Dochodzi wówczas do wyczerpania się sumy gwarancyjnej zawartej w polisach obowiązkowego ubezpieczenia i wtedy z pomocą przychodzi ubezpieczenie Nadwyżkowe OC. Pokrywa ono wartość szkód przekraczającą wspomnianą sumę gwarancyjną z obowiązkowego OC. To nie są częste sytuacje, stąd produkt dobrowolnego, nadwyżkowego OC nie jest kierowany do wszystkich posiadaczy pojazdów.

Dla kogo jest przeznaczone?

To rozwiązanie przede wszystkim zabezpieczy interesy dużych operatorów transportowych z sektora TSL.  Do dużej szkody komunikacyjnej prędzej  doprowadzi bowiem ciągnik siodłowy lub autobus, niż taksówka. Przykładów takich szkód w ostatnich latach nie brakuje. W lipcu ubr. w Kołbaskowie kierujący ciężarówką wjechał na przejazd, mimo dobrze działającej sygnalizacje świetlnej i dźwiękowej. Wina leżała po stronie kierowcy, który przyznał, że oślepiło go słońce. Kilkadziesiąt osób ewakuowanych, uszkodzone tory, podkłady i skład należący do operatora niemieckiego, a także konieczność zorganizowania transportu zastępczego w regionie to z pewnością koszty przekraczające wartość sumy gwarancyjnej obowiązkowego OC. To w takich sytuacjach działa właśnie Ubezpieczenie Nadwyżkowe OC. Inny przykład, gdzie znane są wyniki z raportu szkodowego dotyczy wypadku kolejowego na odcinku Ozimek – Chrząstowice z 2017r. W tym przypadku  wartość księgowa zniszczonych pojazdów trakcyjnych przekroczyła 6 mln Euro, wartość ciągników siodłowych 1,5 mln zł, a do tego były jeszcze koszty odtworzeniowe infrastruktury trakcyjnej, koszty akcji ratunkowej. Odpowiedzialność za takie szkody może doprowadzić firmy transportowe do upadku .

Czy Nadwyżkowe Ubezpieczenie OC zastępuje Obowiązkowe Ubezpieczenie OC?

Nie, nadwyżkowe ubezpieczenie jest rozszerzeniem ochrony ubezpieczającego się posiadacza pojazdów. Warto wiedzieć, że zawarcie umowy nadwyżkowego ubezpieczenia nie zwalnia go z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów. Co więcej, dobrowolne ubezpieczenie nadwyżkowe można zawrzeć tylko, jeżeli posiadacz pojazdu posiada aktualne obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Czy obowiązuje jakiś limit pojazdów dla którego można wykupić Nadwyżkowe Ubezpieczenie OC?

Nie ma takiego limitu. W ofercie zakładów ubezpieczeń, z którymi Kancelaria Brokerska WTB współpracuje znajdują się produkty kierowane zarówno do posiadaczy pojedynczych pojazdów mechanicznych, jak i flot pojazdów. Z racji większego, pod względem intensywności i gabarytów, ruchu drogowego właścicieli flot, zrozumiałe jest, że to z ich strony zainteresowanie ubezpieczeniem nadwyżkowym jest największe.

Czy procedura zawierania ubezpieczenia zawiera jakieś dodatkowe elementy ponad to, co jest wymagane przy ubezpieczeniu obowiązkowym?

Procedura wykupu ubezpieczenia nie różni się od procedury przy zakupie obowiązkowego OC posiadacza pojazdów. Warto mieć jednak na uwadze, że w zależności od skali ubezpieczającego i wysokości składki istnieje większa lub mniejsza przestrzeń do negocjacji ceny. Dodam, że współpracujemy z jedynym zakładem ubezpieczeń w Polsce, które posiada takie ubezpieczenie od tzw. ręki, czyli gotowy do sprzedaży produktu ubezpieczeniowy, „stand alone”. Mogę więc zaprosić firmy transportowe, którym zależy na czasie. Warto wreszcie podkreślić, że samo ubezpieczenie jest bardzo dobrze reasekurowane. To naprawdę dobry produkt.

Ubezpieczenie Nadwyżkowe OC odpowiedzialności cywilnej dla posiadaca pojazdu mechanicznego Broker Ubezpieczeniowy WTB

Ile kosztuje ubezpieczenie nadwyżkowe?

W przypadku ubezpieczenia flot składka roczna uzależniona jest od liczby pojazdów i wysokości SU, obecnie kształtuje się per pojazd na poziomie od 99,00 zł za pojazdy osobowe i ciężarowe do 3,5t, od 242,00 zł za pojazdy ciężarowe pow. 3,5t i ciągnik siodłowy, od 61,00 zł za przyczepy i naczepy. Sumy ubezpieczenia za szkody w mieniu i na osobie mogą wynieść nawet 10 mil Euro. Przykładowa kwotacja dla floty 388 pojazdów wyniosła ok 60.000 zł za rok dla SU na poziomie 4 mln Euro. To oczywiście stan na dziś, te wartości mogą się zmieniać w czasie. Zważywszy na wysokość potencjalnych szkód, oferta z pewnością powinna zainteresować dużych operatorów transportowych i logistycznych.

Składka roczna dla jednego pojazdu uzależniona jest od tego, czy ubezpieczający posiada ubezpieczenie obowiązkowe u naszego ubezpieczyciela czy nie i wynosi od 350,00 zł - 450,00 zł przy SU 5 mln Euro. Warto wiedzieć, że pojazdy jeżdżące do Włoch lub Niemiec mogą wykupić wyższą SU oraz uzyskać rozszerzenie na szkody osobowe zgodnie z wymogami dla transportu ponadgabarytowego. Polisy nadwyżkowego ubezpieczenia OC, o których tu mówimy są honorowane przez Włochy i Niemcy, jako spełnienie wymogu gwarancji wypłaty odszkodowania w przypadku transportu ładunku ponadgabarytowego.

Podsumowując…?

Ubezpieczenie Nadwyżkowe OC w transporcie, to kompleksowe rozwiązania ubezpieczeniowe zabezpieczające firmy transportowe z sektora transportu-spedycji-logistyki (TSL) przed odpowiedzialnością za szkody wielkich rozmiarów. To dobra propozycja, dla przewidujących przedsiębiorców.

 

Kancelaria Brokerska WTB Sp. z o.o.
tel. kom. 606 11 88 00

wtb@wtb.com.pl

 

f