logo

Blog Brokera Ubezpieczeniowego

Jeśli chcecie poruszyć jakiś temat ubezpieczeniowy napiszcie do nas!

Propozycje przesyłajcie na adres: – blog@wtb.com.pl

Polisa Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika Drogowego to ubezpieczenie zapewniające ochronę przewoźnika przed zobowiązaniami w sytuacji niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu, gdy np. ładunek zostanie skradziony lub zniszczony. Jako jeden z kryteriów potwierdzających zdolność finansową przewoźnika, polisa stanowi ważny element zmian w przepisach wynikających z Pakietu Mobilności. O tym jakie są te nowe wymagania, na co zwrócić uwagę wybierając polisę OCPD i gdzie kupić polisę,  dowiecie się w niniejszym artykule.

Nowe wymogi dla przewoźników drogowych

Unijny Pakiet Mobilności ma na celu ujednolicenie przepisów na poziomie wspólnotowym oraz zapewnienie zbliżonych warunków konkurencji pomiędzy firmami świadczącymi usługi transportu towarów i ludzi. Jego celem jest również poprawa warunków pracy kierowców. Pierwsza część przepisów zmieniających prawo transportowe weszła w życie 2 lutego 2022 roku, a dotyczyły delegowania i płacy minimalnej.

Z dniem 21 maja 2022 r. zaczną obowiązywać kolejne przepisy obejmujące przewoźników wykonujących usługi transportu międzynarodowego w oparciu o pojazdy o dmc 2,5 t do 3,5 t. Pakiet Mobilności nakłada na nich obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika oraz posiadania licencji wspólnotowej.

Oznacza to, że przewoźnicy będą m.in. zobowiązani do przedkładania rocznych sprawozdań finansowych poświadczonych przez osobę upoważnioną, posiadania zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd w wysokości 1800 euro i 900 euro na każdy następny, spełnienia wymogu dobrej reputacji oraz posiadania zarejestrowanej, stałej siedziby firmy. Dotychczas te obowiązki obejmowały jedynie przewoźników wykonujących międzynarodowe zlecenia transportowe taborem o wadze wyższej niż dmc 3,5 tony.

Nowe przepisy nie obejmują w/w przedsiębiorców wykonujących transport drogowy na terenie kraju, wyznaczają ponadto granicę powyżej 2500 kg nie tylko dla pojedynczego pojazdu, ale również zespołu pojazdów. Wreszcie rozporządzenie nie dotyczy przewozu osób minibusami do 9 osób, z dmc do 3,5 tony.

O znaczeniu zmian świadczy fakt, że przepisy obejmą ponad 70% wszystkich samochodów ciężarowych zarejestrowanych w kraju, a jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (www.cepik.gov.pl ) jest ich niemal 3 mln. Kategoria pojazdów z dmc do 3,5t to wreszcie kategoria, która rokrocznie rośnie w tempie dwucyfrowym, pozostając znaczącą częścią sektora firm transportowych, których w kraju mamy już ok. 125 tys. (raport: „Transport drogowy w Polsce 2022 r.”)

Przedsiębiorcy muszą ponadto mieć w pamięci, że powyższe regulacje to nie koniec zmian. Od 2026 r. kierowcy tych pojazdów będą musieli mieć zamontowane tachografy i stosować przepisy dotyczące czasu jazdy oraz odpoczynku kierowców.

Polisa Odpowiedzialności Cywilnej Zawodowej Przewoźnika Drogowego

Potwierdzenie zdolności finansowej, o której pisaliśmy wcześniej, będzie możliwe poprzez przedstawienie gwarancji bankowej albo właśnie ubezpieczenia, w tym polisy odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego (OCZPD). Będą tak mogli uczynić przewoźnicy, którzy na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości nie są zobowiązani do sporządzania rocznych sprawozdań. Pozostali będą również mogli tak zrobić, ale będą potrzebowali do tego zgody organu wydający zezwolenie na działalność przewozową, czyli Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub właściwego Starostę.

Polisa OCPD mimo, że jest ubezpieczeniem dobrowolnym odgrywa więc ważną rolę w budowaniu finansowej wiarygodności przewoźnika drogowego. Pozostaje wreszcie gwarantem bezpieczeństwa i stabilnego rozwoju jego firmy przewozowej.

Jak wybierać polisę OCPD?

Wysokość odszkodowań w sektorze TSL może mieć znaczące konsekwencje dla funkcjonowania firm transportowych i spedycyjnych, dlatego tak ważne jest zabezpieczenie właściwej ochrony ubezpieczeniowej, w tym odpowiednio skonstruowanej polisy OCPD. (czytaj więcej: Dlaczego należy korzystać z doradztwa brokera ubezpieczeniowego?)

Zagadnień wpływających na skuteczność ubezpieczeń transportowych jest przy tym bardzo dużo, a diabeł, jak to zwykle bywa, tkwi w szczegółach. Ważne jest co przedsiębiorca wozi i czym, gdzie wozi, czy korzysta z podwykonawców, czy może sam jest podwykonawcą. Wyłączeń w standardowych OWU jest tyle, że nie chronią one odpowiednio przewoźników, o czym przekonują się boleśnie w momencie szkody.

To dlatego rekomendacje brokerów ubezpieczeniowych z Kancelarii Brokerskiej WTB zwykle obejmują w przypadku ubezpieczeń transportowych od 15 do 30 dodatkowych klauzul brokerskich, które znoszą wyłączenia standardowych umów i rozszerzają zakres realnej ochrony. Pomagają też sprawnie przechodzić przez proces likwidacji szkód.

Wybierając polisę OCPD warto więc z pewnością zwrócić uwagę na doświadczenie brokerów, którzy mają ją przygotować. Polisa OCPD dla małego przewoźnika drogowego o dmc 25 35 t broker ubezpieczeniowy WTB

Gdzie kupić polisę OCPD?

Z praktyki brokerów ubezpieczeniowych z Kancelarii Brokerskiej WTB wynika, że tylko dedykowane programy, indywidualnie negocjowane z wyspecjalizowanymi w zakresie ubezpieczeń transportowych zakładami ubezpieczeń, mogą zapewnić przewoźnikom skuteczną ochronę.

O to z kolei mogą zadbać jedynie doświadczeni brokerzy ubezpieczeniowi, z wieloletnim stażem obejmującym udział w procesie likwidacji szkód i dodatkowo wspieranych zespołami prawników. W przypadku kancelarii WTB główną specjalizacją jest właśnie opracowywanie dedykowanych programów w zakresie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego (OCPD).

Zapraszamy do współpracy!

 

Kancelaria Brokerska WTB od ponad 30 lat opracowuje indywidualne programy ubezpieczeniowe gwarantujące harmonijny rozwój firm oraz szybką likwidację szkód. Specjalizujemy się w ubezpieczeniach transportowych, komunikacyjnych, zdrowotnych, rolniczych oraz dla sektora spożywczego.

Jesteśmy członkiem założycielem Grupy CONECTO BROKER, jednej z największych grup brokerskich w Polsce (214,29 mln składek za ub.r. źródło: Almanach Brokerów 2022; wyd. Miesięcznik Ubezpieczeniowy). Conecto Broker pozostaje rynkowym liderem w poszczególnych kategoriach ubezpieczeń m.in. drugie miejsce w kategorii ubezpieczeń dla grupy małych i średnich przedsiębiorstw, trzecie miejsce w kategorii ubezpieczeń dla branży TSL oraz w kategorii ubezpieczeń dla grup zawodowych, czy czwarte miejsce w zakresie ubezpieczeń flotowych (źródło: Almanach Brokerów 2022; wyd. Miesięcznik Ubezpieczeniowy).

 

Więcej:

Kliknij: Dlaczego należy korzystać z doradztwa brokera ubezpieczeniowego?

Kliknij: Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego

Kliknij: Polisa OCPD

Kliknij: Ranking Brokerów Ubezpieczeniowych 2022

Kliknij: Rekomendacje Brokera Ubezpieczeniowego w Sektorze TSL

Pobierz: „Raport: Transport drogowy w Polsce 2022 r.”